Μόνο αγάπη
Είμαι η Έφη Γαβρήλου, φιλόλογος και σεναριογράφος. Η σειρά εκπαιδευτικών παιχνιδιών Τάξη-Τάξη είναι -πρώτα απ’ όλα- ένα πολύ προσωπικό project για μένα, γιατί ξεκίνησε ως μια ιδέα για ένα παιχνίδι που θα έφτιαχνα για τον γιο μου και τους φίλους του.
Μπορεί στην πορεία να εξελίχθηκε σε ένα άκρως πλαισιωμένο εκπαιδευτικό εργαλείο, αλλά η αφετηρία του θα το ζεσταίνει πάντα με την αγάπη μιας μητέρας για το παιδί της.
Το όραμα μου ήταν να παιχνιδοποιήσω τη σχολική ύλη. Ένα παιχνίδι που λειτουργεί ως βοήθημα τόσο για να εμπεδώσουν τα παιδιά τη γνώση όσο και για να την αγαπήσουν μέσα απ’ το παιχνίδι είναι απαραίτητο σε όλα τα παιδιά. Έτσι αποφάσισα να προχωρήσω στην υλοποίησή του.
Μετά από έρευνα και δοκιμές κατέληξα σε ένα καινοτόμο, εύχρηστο, ασφαλές, προσιτό και κυρίως διασκεδαστικό παιχνίδι γνώσεων που ενσωματώνει τη σχολική ύλη στις κάρτες του.
Πώς καινοτομείς παιχνιδοποιώντας τη σχολική ύλη;
Τα Τάξη-Τάξη είναι καινοτόμα εκπαιδευτικά εργαλεία δομημένα ως παιχνίδια. Πρόκειται για πακέτα με 100 κάρτες ερωτήσεων/ασκήσεων που ενσωματώνουν πολλές πρωτότυπες ιδέες και εφαρμογές.
Κάθε παιχνίδι είναι φτιαγμένο έτσι ώστε να μπορεί το παιδί να παίξει μόνο του ή με τους γονείς/ κηδεμόνες του ή σε ομάδες αποτελούμενες από ένα ή περισσότερα άτομα.
- Οι ερωτήσεις λύνονται προφορικά ώστε το παιχνίδι να μεταφέρεται και να παίζεται παντού. Οι ασκήσεις του λύνονται προφορικά, άρα οι παίκτες δε χρειάζεται να κάθονται κάπου καθηλωμένοι για να παίξουν. Αυτό το χαρακτηριστικό του διευκολύνει και έλκει τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες όπως ΔΕΠΥ δυσλεξία, δυσορθογραφία, δυσγραφία. Επιπλέον η προφορικότητα επιτρέπει στα παιδιά να απαντήσουν πολλές φορές την ίδια ερώτηση. Αυτή η επανάληψη είναι που βοηθά στην κατάκτηση της γνώσης.
- Κάθε κάρτα συνοδεύεται από πόντους νίκης, ώστε το παιδί να έχει κίνητρο να λύσει σωστά την άσκηση της κάρτας. Το κίνητρο, αλλά και η άμεση επιβράβευση που σου χαρίζουν οι πόντοι νίκης είναι ένα από τα βασικότερα στοιχεία της παιχνιδοποίησης.
- Έχει 5 επίπεδα δυσκολίας που διακρίνονται από τους πόντους νίκης ώστε να εναλλάσσονται οι εύκολες και οι δύσκολες ερωτήσεις διατηρώντας αμείωτο το ενδιαφέρον. Ένας πιο αδύναμος μαθητής καταφέρνει να απαντήσει τις πιο εύκολες ερωτήσεις, ενώ ταυτόχρονα ένας δυνατός μαθητής θα συναντήσει έντονες προκλήσεις προσπαθώντας να ανταποκριθεί στις πιο δύσκολες ερωτήσεις. Έτσι παιδιά όλων των μαθησιακών προφίλ βρίσκουν ενδιαφέρον το παιχνίδι για πολλή ώρα.
- Περιέχει ερωτήσεις όχι μόνο από τη Γλώσσα και τα Μαθηματικά, αλλά από όλα τα γνωστικά αντικείμενα της κάθε τάξης. Έτσι καλύπτονται τα πιο χρήσιμα -σε βάθος χρόνου- κομμάτια της ύλης, ενώ ταυτόχρονα επικρατεί το στοιχείο της έκπληξης μιας και οι παίκτες δεν ξέρουν ποτέ τι κρύβει η επόμενη κάρτα που θα σηκώσουν. Με την εναλλαγή των αντικειμένων οι παίκτες βρίσκονται σε μια ευχάριστη εγρήγορση.
- Δημιουργεί τον δικό του κόσμο χνουδωτών πλασμάτων επιτρέποντας στα παιδιά να ταυτιστούν με τους χαρακτήρες και να παρασυρθούν στον κόσμο του παιχνιδιού που δεν είναι παρά ένας καθρέφτης του δικού τους κόσμου.
- Αναπαράγει περιστατικά της σχολικής ζωής λειτουργώντας έτσι ως προβολή, βοηθώντας τα παιδιά να επεξεργαστούν όσα τους συμβαίνουν. Με αφορμή ένα γλωσσικό φαινόμενο π.χ. θίγονται συνήθη προβλήματα της ζωής των παιδιών όπως ο σχολικός εκφοβισμός.
- Τα παιχνίδια Τάξη-Τάξη εμπλουτίζουν τις γνώσεις των παιδιών δίνοντάς τους ερεθίσματα από διάφορα πεδία εκτός της σχολικής ύλης όπως είναι η βιολογία, η αστροφυσική, η γλυπτική, η κοινωνιολογία κ.α. Έτσι μια μαθηματική πράξη διατυπώνεται με τρόπο που δίνει ποικιλία ερεθισμάτων στα παιδιά.
- Τα παιχνίδια της Γ’ και Δ’ Δημοτικού περιέχουν κάρτες Ομαδικών Διαγωνισμών. Όταν συναντούν αυτές τις κάρτες οι ομάδες παίζουν ταυτόχρονα και κερδίζει όποια ομάδα απαντήσει σωστά πιο γρήγορα από την άλλη ή τις άλλες. Η ταχύτητα ανάκλησης της γνώσης είναι ένα επιπλέον στοιχείο παιχνιδιού.
- Έχουν ενταχθεί Ερωτήσεις Κρίσεως. Με τις ερωτήσεις κρίσεως στο πεδίο της τέχνης π.χ. το παιδί αφήνεται στην παρατήρηση ενός πίνακα με τη φαντασία του ελεύθερη. Στις μεγαλύτερες τάξεις υπάρχει η απάντηση στην πίσω πλευρά της κάρτας και μπορεί ο παίκτης να την αποδώσει με δικά του λόγια.
- Στις κάρτες της Γυμναστικής οι παίκτες πρέπει να εκτελέσουν γυμναστικές ασκήσεις ή μια σωματική δοκιμασία που απαιτεί συγχρονισμό ή ισορροπία π.χ. Προσθέτοντας τη σωματική κίνηση ως μέρος του παιχνιδιού έδωσα μια ακόμα νότα παιχνιδοποίησης και χαράς στους παίκτες αφαιρώντας κι άλλη στατικότητα από ένα παιχνίδι που στόχος του είναι να μην καθηλώνει τα παιδιά σε καρέκλες.
- Το παιχνίδι της Α’ Δημοτικού καταγράφει μία ακόμα καινοτομία. Ενώ η μπροστά πλευρά της κάρτας αναγράφει την ερώτηση, η πίσω πλευρά αναγράφει την απάντηση, αλλά και την ερώτηση. Με αυτόν τον τρόπο το παιδί μπορεί μόνο του να διαβάσει την κάρτα εξασκούμενο στην ανάγνωση, ενώ ο συμπαίκτης του διαβάζοντας την πίσω πλευρά της κάρτας μπορεί να ελέγξει αν το παιδί διαβάζει σωστά.
Έτσι μπορούμε όλοι να παίξουμε με τη σχολική ύλη!